Jméno:    Heslo:        Registrace     Zapomněl heslo
** xlive.cz **

Mass Effect recenze


v Recenze
komentáře: 57
zobrazeno : 3347
 9.6 - 18 Hlasů -

Vydavatel: BIOWARE
Žánr: Akční sci-fi RPG
Datum vydání: Již vyšlo
Obtížnost achievementů: Střední
Autor: Damacon

Koupit na alza.cz

Pohodlně se usaďte, vezměte si k ruce váš oblíbený nápoj a pojďte se s námi na chvíli ponořit do tajů univerza tolik očekávaného herního titulu s názvem Mass Effect. Bitevník Normandy a jeho posádka vás již očekává…

Jak všichni dobře víme, konec roku 2007 byl z hlediska produkce herních titulů opravdu neskutečně plodný a snad se nenašel hráč, který by nebyl osloven byť jedinou herní novinkou. Herní studia zasypala naše konzole hrami nejrůznějších žánrů a spousta z nás byla nucena mezi dobrými tituly vybírat ty opravdu nejlepší. Někdo dal přednost multiplayerovým akcím, jiný zdolávání záludných singleplayerových zápletek. Pokud patříte do té druhé skupiny, určitě nejeden z vás sáhl bez ostychu po dlouho očekávaném „akčním RPG“ s působivým názvem - Mass Effect. Tento titul se těšil velké pozornosti hráčů již hodně dlouho před jeho oficiálním uvedením na trh a proto jsme se i my, z xlive.cz, rozhodli podívat tomuto tolik opěvovanému titulu trochu pod pokličku. Předem bychom vás chtěli upozornit, že celý článek obsahuje několik spoilerů.



Hra samotná se mě osobně do rukou dostala až poměrně pozdě po „premiéře“. Byl jsem si vědom toho, že vyžaduje opravdu velké množství času a jakmile jednou do jejího příběhu spadnu, nevyškrábu se ven dřív, než jí alespo�? jednou dohraji. To se taky stalo a proto jsem byl rád za dohrání ostatních titulů již o vánoční svátky, jelikož teď by prostě neměly šanci. První věc, nad kterou bych se chtěl pozastavit je termín „akční RPG“. Ve skutečnosti totiž tahle hra do žádné škatulky nepasuje a dala by se ve charakterizovat jako scifi-RPG se silným zastoupením akční střílečky z pohledu třetí osoby. Zpočátku jsem byl k tomuto pojetí značně skeptický. Přeci jenom jako odchovanec herních hitů Baldurs Gate a KOTOR jsem si nechtěl ME ze začátku moc pustit k tělu…Ale naštěstí se v Bioware s mixem dvou rozdílných žánrů poprali velmi obratně a vnukli tomuto prvnímu dílu plánované trilogie opravdu nezapomenutelného ducha. Bohužel pro mě a ostatní příznivce čistokrevného RPG, se nám samotné RPG prvky tak trochu scvrkly, patrně na úkor akce, a tak jsem si neodpustil do celého článku zasadit vsuvky v kterých upozor�?uji, kde nemuseli Bioware na RPG charakteru hry tolik šetřit…



Z hlediska komplexnosti celého Mass Effect světa by ze začátku jistě nebylo na škodu představit celé univerzum s jeho příběhem a postavami…
V roce 2148, byly podle všeho na Marsu nalezeny zbytky velmi vyspělé formy života. Lidstvo díky učiněným objevům zažívá boom v technickém pokroku a ve velmi krátké době začíná dobývat vesmír. Obyvatelné planety jsou bez ostychu kolonizovány a proto se není čemu divit, že první kontakt s vyspělou civilizací na sebe nenechá dlouho čekat. Vše ale není tak růžové, jak se zdá a lidstvo začíná chápat, že ne všechno si může bezmyšlenkovitě přivlastnit. Existují totiž rasy, které pro roztahovačnou povahu lidstva nemají příliš velké pochopení a proto obyvatelé naší malé modré planety mohou být rádi za existenci jakési organizace, která má za úkol držet počínání všech ras v galaxii na uzdě a předejít meziplanetárním válkám. Jak časem zjistíte, Council má někdy od slov ke skutkům dosti daleko a po čase nabudete dojmu, jestli na vysokých místech v radě nesedí někdo z jejich pozemských protějšků… Stejně jako v naší realitě, ani Council se do žádných válečných konfliktů nežene a svoji údernou sílu nechává odpočívat v kasárnách. Místo toho disponuje jinou, celkem účinnou metodou udržování pořádku. Je to jakási rozvědka, roztroušená po různých planetách a stanicích v celé galaxii. �?íkají si Spectre a mají za úkol podchytit náznaky odboje, nebo jiných konfliktů v ranných fázích a umožnit Councilu správně zakročit. Jejich pravomoce samozřejmě sahají i k provádění méně humánních vyšetřovacích úkonů a to vše v zájmu zachování pořádku a relativního klidu v galaxii. Ovšem i v řadách těchto ochránců zákona se najde zrádce, Saren, jehož počínání má, jak se zdá, mnohé společné s takřka mýtickým vyhlazování druhů v celé galaxii, jež se neustále v určitém cyklu opakuje. Tento konflikt by měl samozřejmě dopad nejen na Council, ale i na všechny rozumné bytosti, včetně lidstva. Všechno navíc komplikuje fakt, že ostatní členové rady s lidmi moc nesympatizují a dívají se na ně s odstupem. Což je samozřejmě oboustranné… Vztahy navíc ohrozí jedna s úvodních událostí příběhu. Zničení lidské kolonie Eden Prime, což vede k závěru, že nejméně jedna z ras není taková, jak se zdá být. Proto lidské vztahy s ostatním světem jsou ještě více skeptičtější a žádají si nejedno vysvětlení. V tuto chvíli přichází na scénu poručík Shepard, který jak tušíte bude vaším alter-egem v příběhu. Samozřejmě, že vaším úkolem bude přijít celé situaci na kloub a tak vás čeká takřka mravenčí práce v odhalování celé pravdy, která jak postupně budete zjišťovat, sahá mnohem dále, než celá historie Citadely, centra galaxie. Přirozeně, jako v každém správném a propracovaném žijícím světě, budete měnit vaše podezření s každým druhým perfektně vedeným dialogem, abyste nakonec postupně zjistili, že vaše předešlé podezření bylo vždy úplně nesmyslné a budete nabývat dojmu, že ve skutečnosti za celým děním stojí někdo jiný. Někdo, kdo možná má větší moc, než celý Council…To by myslím pro letmé naznačení zápletky mohlo stačit a koho nenalákalo zachra�?ování galaxie, možná ho zaujme charismatický Shepard a jeho na výsost zajímaví kolegové …



Poručík Shepard vlastně vůbec nemusí být charismatický, kromě totiž vymodelování si jeho charakteru, obličeje a nevím čeho ještě, z něho můžete velmi jednoduše udělat poručici. A abyste se za její křivky, jakožto autoři, nemuseli stydět, máte v editoru hlavní postavy opravdu nepřeberné množství nastavení vašeho svěřence. A pro RPG pozitivní hráče, jako jsem já, to bude i několikahodinové „blbnutí“. Další nutností ve tvorbě postavy je vybrat její zaměření, neboli třídu. Ze základních máte na výběr tři: Technik, Biotic a Combat.

Zde bych měl první výtku k RPG pojetí hry. Tři hlavní třídy? To se mi zdá na takto skvěle propracovaný svět velmi málo a navozuje mi dojem určité lhostejnosti k této velmi důležité části RPG her. Jinými slovy jakoby nám vývojáři říkali: „ Vyberte si co chcete, stejně je to jedno, neboť v týmu budete mít zastoupeny kolegy, kteří svými schopnostmi zalepí to, co vám bude chybět.“ Takže spíš než kvůli razantní odlišnosti ve způsobu hraní jsem si třídu vybral podle toho, co se mi víc „líbí“…



Jak už název napovídá, Technik vám umožní vyřazování z činnosti nejrůznějších zařízení stojících ve vaší cestě za pravdou. Dobře se však také hodí k léčení a nebo odemykání nepřístupných míst. Biotic vám zase umožní nepřátele různě rozmisťovat po okolí (samozřejmě proti jejich vůli) a paralyzovat neodbytné jedince v jejích řadách. Combat je třída pro opravdové vůdce a celkově se mi na vedení celého týmu hodí nejvíce. Unese lepší zbroj a v zacházení se zbraněmi se vám nemůže nikdo rovnat. Naštěstí i sami autoři dali určitou i když velmi omezenou možnost několik tříd skloubit a vybrat si tak od každé přednosti něco. Po smíchání několika vlastností nám pak vychází Sentinel, Infiltrator a Vanguard. Mě osobně ani jeden typ neoslovil, ale pro některé RPG fandy může být při existenci pouze třech zaměření některý z nich vysvobozením. Členů vašeho týmu bude celkem šest a jelikož žijeme ve světě rovnoprávnosti všeho a všech, dočkáme se tří osob ženského pohlaví a stejně tak tří osob pohlaví mužského. Do akce a na nejrůznější výsadky si můžete vybrat však pouze dva z nich. Což nemohu říct, že by mě nějak zvlášť potěšilo…Ovšem tohle se dá překousnout.

To, co jsem za celou hru prostě nepřenesl přes srdce je fakt, že zkušenosti nabývají všichni, takže i ti čtyři kolegové, co si sedí na ubikaci a čtou přední vesmírný bulvár… Tohle když jsem zjistil mi hnulo žlučí neskonale a nikdy to jinak takřka perfektní hře neodpustím. Taktéž nepochopím, jak v nějakých recenzích tohle mohou autoři vychvalovat jako: “V pozdějších fázích hry se nemusíte rozhodovat koho vzít do výsadku podle zkušeností, jelikož jich všichni mají stejně…“ Nevím, co komu na tom přijde úžasné, vzít si ke konci hry jednoho jinak nepoužívaného spolubojovníka a probojovávat se s ním přes nepřátele se stejnou lehkostí jako s kolegou, který vám stojí po boku takřka každou misi… Pro mě šílenost. Naopak si myslím, že to hře ubírá na motivování hráče k vedlejším úkolům. Pokud totiž byste v konečných fázích hry potřebovali někoho, kdo má určité specifické schopnosti, jste nuceni alespo�? trochu s ním projít pár vedlejších úkolů, aby se „zvedl“ trochu na úrove�? a ne s ním nakládat jako s otřelým parťákem. Tenhle systém bych chápal když by s vámi na výsadky chodili všichni, ale takhle… Pro mě nejstinnější stránka hry.



Samozřejmě, jako ve správné RPG hře, stoupáte i zde po pomyslném žebříčku hodnot v očích ostatních NPC. Některé si znepřátelíte, jiní se naopak stanou vašimi přáteli a mnohdy i velmi cennými zdroji informací. Takže je jen na vás jestli se stanete Renegadem, nebo naopak neochvělým bojovníkem za práva každého vesmírného hmyzu Určitě vám doporučím zkusit si obě varianty, jelikož tento svět se vám dokáže opravdu nádherně přizpůsobit a podle toho se k vám bude taky chovat…

Samotné hraní by se dalo rozdělit do dvou pomyslných úrovní, či částí. První, pro mě mnohem mnohem zábavnější jsou dialogy, pátrání po určitých osobách, získávání informací… Zde se krásně může prezentovat vaše kreativita a hra vás nijak extra nevede za ručičku. Líbí se mi, že si mohu vybírat, jak se k nějaké informaci dostanu a nejenom to. Pokud se správně nezeptám, nebo zareaguji nějak jinak, informace mi zůstanou utajeny a nezbývá mi nic jiného, než se obejít bez nich a příště si dávat pozor na pusu… Což je skoro až neuvěřitelné, ale je to jedna z mála her, kde linearita je neznámý pojem a je vytlačena opravdu na okraj celého hraní. (samozřejmě linearitě jako takové se ve skutečnosti vyhnout nejde pokud má mít hra předem stanovený děj, záleží pouze na tom, jak jí vývojáři podají a v ME to zvládli na jedničku) Druhá oblast hraní je akce, a že nijak nezaostává za RPG stránkou, můžete vidět na obrázcích. Na můj vkus je jí tam až moc, ale zase uznávám, že ne každý čistokrevné RPG může a díky této kombinaci určitě ME přilákal i jinak RPG neznalé hráče.



Opět bych měl ale zde jednu malou výtku. Ovládání charakterů. Upřímně mi dost vadí, že jde nativně ovládat pouze Shepard a ostatní jsou takový ocas, který slyší na čtyři rozkazy… Proč neumožnit hráči ovládat samostatně kteréhokoliv z kolegů. Neříkám v interiérech nebo v Citadele, ale při výsadcích by to bylo o mnoho lepší a hráč by pak měl o mnoho věrohodnější pocit s procházení celou hrou jako s týmem, ne s jedním člověkem. Takhle mi to přijde jako pokročilejší forma pomocníků v Diablu 2, kdy taky se nějak potloukali po mapě ve vaší přítomnosti, aktivně s nimi nešlo manipulovat, ale byli tam… Takhle hra působí jako sólo akce jednoho vybraného charakteru a to mě mrzí.

Strašně se mi líbil systém miniher, který mě dokázal neustále bavit a nenutil mě hrát jen z povinnosti. Kupříkladu dostat se přes zamčené dveře stačí sledovat postupně zvýraz�?ovaná tlačítka na obrazovce a mačkat je na svém gamepadu. Je to opravdu zábavné a hlavně nenásilné. Takových „blbůstek“ se ve hře najde celkem velké množství a člověku ani nepřijde že dělá něco „na víc“. Další celkem pěknou vychytávkou, který hráče naučí hospodařit je tzv. Omni-gel. Ten totiž můžete získat z takřka všeho, co najdete po nepřátelích a nestojí vám za to prodat nebo vyměnit. Díky němu ze můžete dostávat za jinak nepřístupné body. Ovšem pozor, máte velmi omezené množství a počítejte s tím, že v některých misích ho budete skoro nutně potřebovat k opravě vašeho vozítka Mako. Tahle hračka vás bude vozit po povrchu rýzných planet a poskytovat vám i určité útočiště před nepřáteli. Jízda mi přišla celkem zábavná ovšem do typu téhle hry se mi moc nehodí.



Samozřejmě kromě hlavní příběhové linie máte možnost se neomezeně pohybovat po různých planetách a více či méně je prozkoumávat. Můžete třeba nalézt zajímavé artefakty a co hlavně se mi líbilo, za nějaké úkoly dostáváte i rewards od flotily. Celkově bych ale svět ME nedělil na příběhovou linii a vedlejší úkoly, je mi to proti srsti. V univerzu ME prostě žijete a neexistuje zde nic více či méně důležitého (pokud jste tedy alespo�? trochu RPG pozitivní a nejde vám jen o bleskové proplutí hrou). I když z omezených časových důvodů jsem hru dohrál za nějakých 32 hodin, strávil bych zde za tu samou postavu klidně dalších dvacet. Ostatně doufám, že se brzy k ME vrátím. Hry s volným světem ve stylu Oblivionu jsou opravdu pro mě slabost a navíc komplexnost dialogů mi dovoluje do hry prosadit svoje vlastní pocity a těšit se z navazujících reakcí.

Dialogy jsou ostatně kapitolou samy o sobě. Zapome�?te na kostrbaté dvě tři věty, které vám vyjedou po nějakém monologu na obrazovce a máte se rozhodnout, kterou vyberete. V tom je ME o několik tříd výš. Vám se na obrazovce už v průběhu hovoru objeví několik náznaků, jak na danou situaci, nebo konkrétní hovor zareagovat. Takže žádné, že si větu nejdříve přečtete, abyste se rozhodli, kterou použít jako odpověď a poté jí opět tupě posloucháte od vašeho hrdiny. Ne. V ME mnohdy až s napětím čekáte, co Shepard udělá, když například rozhodnete být neústupní a místo sklapnutí patek svému oponentovi začnete vyhrožovat. To je to, co vám dokáže rozproudit adrenalin a držet vás u hry další dvě hodiny. Proto pokud se chystáte ME jenom „nějak“ odehrát, raději se do toho vůbec nepouštějte, protože o tu nejhezčí atmosféru se akorát připravíte.



Co s hratelnosti týče, vše důležité již bylo obsaženo vlastně v textu výše. V dialozích nemám prakticky jedinou výtku v provedení. Vše je krásně plynulé a výborně vše do sebe zapadá. Co se týče akčnější stránky hry, Al spolubojovníků někdy až příliš nastoluje styl Ramba, namísto techničtější akce, což mi u hry v RPG stylu vadí. Občas se také stane, že se vám některý kolega připlete do cesty a vy ho obcházíte i když je kolem spousta místa. Líbilo se mi řešení zbraní, které mají vlastně neomezenou munici a vy jste odkázáni pouze na dohlížení nad tím, aby se nepřehřívaly. Podle mě autoři tak chtěli vykompenzovat nevýhodu sci-fi RPG oproti fantasy, kde prostě k meči žádné střelivo nepotřebujete a šípy do luky jsou prakticky jenom jedny. Zde máte naopak možnost vybírat z velmi širokého spektra nábojů a to vás nutí občas zapřemýšlet jakou munici podle okolností použít. Naštěstí zde nechybí ani sbírání zbraní, brnění a dalších nejrůznějších „blbůstek“. O čem je potřeba se samostatně zmínit je grafická stránka hry. Jedná se opravdu o jedno z nejpovedenějších děl poslední doby. Ani použité barvy nejsou nikterak přeplácané, když vezmeme v úvahu kolik kultur a druhů ve hře potkáme. Nic křiklavého a přitom se jedná o krásný barevný svět kypící životem. Nejúžasnějším klenotem jsou určitě dialogy, kde mimika postav dosahuje snad maximální úrovně dnešní technologie zpracování a několikrát jsem se přistihl, jak se po Citadele procházím a vyhledávám různé charaktery, jen za účelem rozhovoru, abych se mohl kochat opravdu precizním zpracováním. V exteriérech při rychlejších akcích se však objevují neduhy tohoto grafického zpracování. Doskakování textur občas zamrzí, ovšem nejedná se o nic rušivého. Za to framerate je jedna ze stinných stránek akčních scén, kdy se potřebujete svižně pohybovat někdy i v rozsáhlejších lokacích. Potom se nevyvarujete opravdu citelného zpomalení scény, což někdy může být i osudné. Díky tomuto neduhu hře uteklo absolutní grafické hodnocení. Věc, která se mi strašně líbila, a která patrně stojí za tak nízkým framerate v exteriérech je nasvícení jednotlivých předmětů. Je opravdu se na co dívat a i při pohledu do dálky má člověk pocit, že tam někde to opravdu žije a nemáte pocit z obklopení divadelními kulisami.



Co říci závěrem? Bioware opět přišli s něčím, co si lidi jednou budou ukládat do zlatého fondu a vzpomínat: „ to byla tenkrát hra…“ A myslím že opravdu oprávněně. V mém osobním měřítku to třeba celý příběh Baldurs Gate nepřekonalo. Těžko říct, jestli za to může nostalgie, nebo spíš pravděpodobněji odehraný pouze první díl z celé trilogie. V tomhle duchu snad ani hry pořádně porovnávat nejdou. Když si vezmete RPG hry před deseti lety, kdy jste byli graficky odkázáni spíš na určité úseky a zbytek jste museli nechat na fantazii, těžko porovnávat. I když bych Mass Effect měl radši jako čistokrevné RPG, bez zbytečných novelizací a otevřenosti jiným žánrům, na tuhle hru se budu vždy dívat jako na určitý mezník mezi starou dobrou klasikou a nádherně ztvárněnou akčnější budoucností. Každý ať si vybere, co je mu bližší. Ale věřím, že pokud další dva díly vyjdou ve stejném duchu, bude se jednat o jeden z nejúspěšnějších herních projektů. Bioware dokazují, že celý svět i příběh mají do nejmenšího detailu promyšlený a jsou odhodláni celý projekt dotáhnout do fenomenálního konce. A mě nezbývá nic jiného, než jim držet palce, ať nám připraví opět nezapomenutelné zážitky s posádkou lodi Normandy…


Až neuvěřitelné dialogy a výstupy postav mírně sráží nedotaženost některých akčních scén.

Jen málo titulů se může pochlubit podobným zvtárněním.

Velmi pěkně ztvárněný hudební doprovod k nejrůznějším situacím vám dodává pocit neopakovatelného prožitku.

Desítky a desítky hodin ztrávených v tomto světě vás přesvědčí a jedinečnosti tohoto titulu.

Komentáře

Swat 17 leden 2008 - 17:16
Komentáře: 48
Město: Gbely
Registrace: 11 srpen 2007 - 09:29
kvoli tejto hre som rozmyslal na boxom , ale bude to aj na PC , yzera to uzasne .


Ichabod 17 leden 2008 - 17:23
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Kamos mi psal dneska (tu hru ma den ode mne) ze je to hra co ho na Xboxu chytila nejvic ze vsech zatim (a to hral prakticky to nejlepsi co vyslo na Xboxu) takze jednoznacne je to spickova hra.... mylsim ze k ni muze mit par vyhrad kazdy ale vse se ztrati jak kapka v mori nad skvelou atmosferou ovladanim a herni dobou


vOoDoO P4TR1K 17 leden 2008 - 17:26
Komentáře: 623
Město: svitavy CZ
Registrace: 13 červen 2007 - 00:02
jj je to užasná hra B:-)


svobyrider15 17 leden 2008 - 17:31
Komentáře: 138
Město: Příbram
Registrace: 18 březen 2007 - 18:01
Best sing minulého roku. !weareno


GaunerJur 17 leden 2008 - 17:58
Komentáře: 162
Město: Cadca
Registrace: 27 červen 2007 - 20:43
Krasne ... ale Fable 2 bude lepsie


Ichabod 17 leden 2008 - 18:05
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Fable 2 bude hodne jiny... Ale tesim se na nej vic nez jsem se tesil na Mass Effect (ani jsem nemel napred v planu ho kupovat, jeste ze jsem zmenil nazor)...


shack811 17 leden 2008 - 18:41
Komentáře: 1229
Město: Zilina
Registrace: 26 únor 2007 - 23:31
Ta hudba v Credots nema chyby. Niekedy si Mass Efect vlozim do boxu len koli nej !biglaught


Ichabod 17 leden 2008 - 18:56
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
shack : soundtrack se da sehnat...


Glutton 17 leden 2008 - 19:09
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Swat:
No jo.. na PC to má vyjít jako takový předkrm před ME2... pořád bych zvažoval na Xkem... už kvůli tomu abych nemusel čekat na další díly zase půl roku (a to i když by mělo jít o bazarový Xbo jenom kvůli týhle sérii)

Ad Fable 2 - fable vypadá zatím úžasně... ale nezapome?te že na něm dělá PM :-/ Ten vždycky naslibuje hory doly a potom nestačí rozpočet, dělají se škrty a vyjde maximálně lehce nadprůměrná hra. Takže po zkušenostech s BaW (oba díly) a Fable 1 počkám až na názory čtenářů. To že tam budete mít psa a budetë mít moc dítě z toho ještě dobrou hru neudělá... a aby to nakonec nebyly jediný dvě zajíamvější možnosti :-/


Greca 17 leden 2008 - 19:25
Komentáře: 277
Město: Jilemnice
Registrace: 20 září 2007 - 15:26
Musím říct že mě to hodně zaujalo.Hru jsem ještě nehrál.Recenze je napsaná ale tak úžasně, že jsem se cítil jako bych to už hrál.

Opravdu až bude v bazaru tak si ji zkusím sehnat, jelikož nejsem připojen na xlive tak single pro mě bude parádní:o)


ApsidalTill 17 leden 2008 - 19:29
AdministratorKomentáře: 3510
Město: Malacky
jako perfektná recenzia .. naozaj už dlho som tak dobre niečo napísané nečítal .. bravo ..


martinns 17 leden 2008 - 20:01
Komentáře: 118
Město: Mnichovo Hradiště
Registrace: 23 leden 2007 - 23:58
pro me nej hra poslednich let....... B:-)


Ichabod 17 leden 2008 - 20:06
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Damacon je Buh recenzi na Xlive !handshake


Kaplan 17 leden 2008 - 22:35
Komentáře: 46
Město: Ostrava
Registrace: 17 leden 2008 - 20:41
Mass effect mne mírně zklamal... RPG část mi připadá mírně nedodělaná ( nenutí člověka k druhotným úkolům ) a zárove? mi nervy drásá cukání hry ve větších lokací.... Abych jen nekritizoval, m.e. má hratelnost klasiky... )


VojTEKK 18 leden 2008 - 00:35
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
Greca na to si zvykej. cokoliv damacon napise tak potom schanim a rikam si super hra. Celej damacon ten by mel bejt za to placenej. !drogar

Damacon: Skvela recenze jen bych dal vic badiku te hudbe. Na dobrym domacim kine je to zazitek....

Icha:kdepak by se dal ten soundtrack stahnout asi musim googlit,co?


IceWinD 18 leden 2008 - 06:21
Komentáře: 32
Město: Morkovice
Registrace: 08 listopad 2007 - 07:02
all hail to Damacon

to VojTEKK: presne ... googluj Time, googluj )


Damacon 18 leden 2008 - 09:50
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
VojTEKK: Já jsem za to placenej, občas si přečíst nějaký pozitivní ohlas je pro mě příjemný honorář !biglaught

icha: ale jdi ty...
2all: THX

Já se nejvíc těším na pokračování, kde si doufám budu moci naimportovat save z prvního dílu. Jelikož každý hráč se v ději choval asi trochu jinak a proto jsem zvědav, jak to vymyslí, aby to každýmu navazovalo.
Nejvíc mě štve, že i po zahrátí druhýho dílu budu ještě víc netrpělivější, protože čekání na třetí díl bude peklo !biglaught


VojTEKK 18 leden 2008 - 10:43
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
Damacon: Tak na importaci se tesime asi vsichny do to hrali vice nez jednou. Ale uz ted se toho ta trochu bojim, ze nas v tomhle 2 dil nepotesi.... Ale ja se casto pletu tak snad i ted !biglaught


Glutton 18 leden 2008 - 11:01
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
VojTEKK:
No já clekme věřím... se podívej na hry co už Bioware vydali a řekni kde nějak odflákli možnosti nebo příběh? Myslím že to mají moc dobře promyšlený. Pokud by byl každej díl komplet uzavřenej, tak to bude vypadat trochu ako nadstavovaná kaše. Pokud se ale tovje rozhodnutí projeví až dál (třeba rozhodnutí z jedničky ovlivní až průběh kusu hlavní linie a a závěr trojky) tak to bude působit jako skvělej jeden ucelenej celek. Což cením. A docela to zase zvedne znovuhratelnost kompletní série... si půdješ proít znovu první dva díly aby jsi tam vyzkoušel nový kombinace rozhodnutí a vyzkoušel jak se projeví v trojce.
Popravdě minimálně Noveria, Council byla tak okatá, že pokud se dál neprojeví, tak je fanoušci ušlapou... u dalšíhc věcí se dá pochybovat. Ale snad například inspekce lodi apod taky něco přinese.


C0r cz 18 leden 2008 - 13:59
Komentáře: 200
Město: Praha
Registrace: 04 listopad 2006 - 18:00
Damacone ten xan ve tvem obrazku mi pripomel starou eru Unreal tournamentu Ale to sem napatri... takze o tom, potom


VojTEKK 18 leden 2008 - 15:00
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
No jak rikam nezbejva nic jinyho nez doufam ze mas gluttone pravdu. Ja tomu nakonec taky verim ale furt mi tam vzadu hloda cervik s hlaskou a co kdyz ne.... To budu ale nasr.... je pravda ze Bioware delaj dobre jsou praci a myslim ze vedi co od nich hraci ME ocekavaji.... Jeste lepsi dil nez byla jednicka, bez poklesu fps, rozsireni rpg systemu no a ten import savu aby se podle toho vyvijela hra a budeme asi vsichny spokojeni


Damacon 18 leden 2008 - 15:08
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Na rozšíření RPG systému se určitě těšit nemůžeme. Je podle mě blbost v jednom dílu něco nemoct a v druhym už jo. Systém RPG zůstane podle mě neměnný, stejně jako systém celého hraní. Ovšem, stejně jako ty doufám, že se povede doladit pokles FPS a zlepšit Al jak protivníků, tak členů týmu. Už jsem se smířil s tím, že celým příběhem nativně propluju pouze se Shepardem a ostatním zbytek týmu bude zmíněn jaksi pod čarou...

shack811: ze soundtracků si vyber tady: viz tento odkaz
jsou to podle mě všechny, co jdou sehnat (37) a navíc Credits Theme má přes 8 minut! Opravdu libovka.

C0r cz: UT mě provází celym hráčskym životem. Téměř obden jsem teď začal opět hrát UT2004, ale pouze Instagib, ostatní mě už nebaví. Kdyžtak PM !handshake


C0r cz 18 leden 2008 - 15:16
Komentáře: 200
Město: Praha
Registrace: 04 listopad 2006 - 18:00
Jestli si zacinal od UT jednicky a rikalo ti neco ctf Tak budes znat xpc clan ktery me hodne poznamenal ve sve dobe... Venoval jsem tomu ks sveho zivota 03 a 04 uz me nejak nechytnulo jsem rad ze se do UT3 vraci opet regulerni sniperka a ne ten shit co tam bejval


isildur heir 18 leden 2008 - 15:28
Komentáře: 908
Město: Děčín
Registrace: 20 červen 2006 - 18:10
jetli to bude jako trebas v BG2 ze zacneme s nejakymi 200k xp body bude to parada pac by byl nesmysl zacinat zase od lvl 1, akorat me sere ze uz nemam save z jednicky pac sem prodal i hdd takze doufam ze to nejak poradne udelaj pro ty co uz nemaji save z minula pac ME 2 si ujit nenecham stejne jako gow 2


Glutton 18 leden 2008 - 16:22
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Osobě si myslím že "import" půjde i bez savů. Savem to bude asi nejlepší... kvůli expům a tak budete skutečně navazovat.
Ale trošku čekám že při tvoření úplně nové postavy budete mít možnost detailnějí volby své historie... v jedničce jste volili jenom původ a průběh kariéry... No a ve dvojce se k tomu může přideat jedna či dvě volby o tom co se stalo v jedničce...


Ichabod 18 leden 2008 - 16:26
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Glutton : tak to bylo i v KOTORu... jsi si mohl vybrat jestli ta hlavni postava byla v jednicce muz, zena, hodny/a nebo zly/a


Damacon 18 leden 2008 - 16:31
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Jo, to ano, ale i to je podle mě nic proti importu postavy a hurá pokračovat v přesně vybudovaném charakteru :-{}


Ichabod 18 leden 2008 - 16:33
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Pravda.....

Ale to se mi jevi tak moc genialni ze se to nestane


VojTEKK 18 leden 2008 - 17:02
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
jj presne tak malujeme si to hezky... Az se bojim jak to vlaste bude... Jedinou veci jsem si jiste urcite si koupim zase placku v plechu na ty dalsi veci si musime holt najakej ten patek pockat


SanyXX 18 leden 2008 - 23:12
Komentáře: 50
Město: Cheb
Registrace: 18 prosinec 2006 - 20:43
Zatim jedna z nejlepsich her na X360 uz to hraju 14dni a nemuzu se od toho odtrhnout


MAPHI CZ 19 leden 2008 - 04:51
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 2008
Město: (Emilia Romagna US3R)
Registrace: 26 červen 2006 - 14:19
Damacon je BEST RECENZENT TOHOTO WEBU !! , nemám co dodat,9 jak vyšitá, precizní práce Pane.

Mít na tu hru čas, řádil bych:-)


VojTEKK 19 leden 2008 - 15:18
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
me se tady ukazal vcera bratranek a tak jsem mu toho masse ukazoval. Noo zkoncilo to tak ze on usnul u me v pokoji a ja to hral zase asi 5 hodin vkuse.... Ach jo jsem fakt nezotpovednej ale ja se dotoho vzdycky tak zazeru


Damacon 19 leden 2008 - 16:40
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Přesně, tohle je hra u který neskončíš nikdy jen na skok, ale vždycky na několik hodin... Ani nespočítám ty večery a noci, co jsem u toho strávil a úplně ztratil pojem o čase...

Maphi: Díky !handshake


Bajna 19 leden 2008 - 16:55
Komentáře: 2
Město: Pardubice
Registrace: 04 leden 2008 - 00:16
Mass Effect je fakt supr gameska. Já mám xbox teprve krátce a Mass Effect je první co jsem začal hrát a musím říct že jenom kvůli týhle hře jsem rád že jsem si ho koupil.


Glutton 19 leden 2008 - 17:21
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Damacon>
Ani mi nemluv... tohle je první hra u které jsem si natahoval budíka úplně na všechno. Na to kdy jít spát abych vstal do práce, na to kdy jít nakoupit aby mi nezavřeli v krámě a já o víkendu neumřel hlady...
Momentálně to hraju pošestý (je třeba ještě udělat lvl60 a rádoby insanity obtížnost) - a ta potvora mě furt baví stejně.
Nechci vidět co to se mnou udělá až budu mít možnost sjet v kuse celou trilogie.


Damacon 19 leden 2008 - 19:04
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Glutton: Po šestý? Tak tomu řikám posedlost !biglaught
Ale u týhle hry je to opravdu možný a pořád tě to baví... Mno, já jsem zvědav, když to každej dohraje vícekrát, jestli mu pak dvojka dá dejme tomu na výběr, kterou postavu naimportovat a tomu se přizpůsobí příběh...
A nechci ani pomyslet, pokud tohle bude možný, jak bude muset bejt dvojka, a následně trojka strašně velká na objem dat. Vezmi si když opravdu budou počítat s každým koncem a vývojem postavy, který ti umožnili v jedničce, kolik každej následující díl bude muset mít možností hraní, aby to šlo podle tvých zásadních rozhodnutí v díle předešlém... A že těch rozhodnutí nebylo málo... Tak si tak řikám, že ani neni možný to takhle udělat, natožpak třetí díl, kde se ti postava ještě víc ve dvojce rozvětví a snad už ani nejde přepovědět, jak přes dva díly bude hráčova postava vypadat...
Ale tak se chlácholim tim, že s tim v Bioware počítají a mají přesně zmapovaný všechny možnosti, kterýma se postava mohla ubírat a dvojce to bude zase rpogramátory cíleně kontrolovaný. A i když to bude vypadat jako spusta možností pro hráče, věřím, že se v tom Bioware nestratí a budou mít pro každou situaci odpovídající odpověď...


Glutton 19 leden 2008 - 20:55
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Damacon:
Tak dát na výběr dohraný psotavy by nemlě být problém. Po odhrání se ti psotava uloží (koneckonců ji můžeš místo do dvojky použít na znovurozehrání jedničky)
Toho navazování bych se tolik nebál. Většina toho se dá obejít nějakou kličkou. Popravdě jediný zásadní rozhodnutí jsi udělal jenom na konci hry. A to může mít maximálně vliv na to kdo ti bude zadávat mise... to se děje minimálně.. takže těch animací co podle toho budou muset udělat moc není.
Konec Noverie? podle mě nic co by nějak zásadně ovlivnilo příběh. možná to změní průběh jendoho questu. alen e celé hry.
List členů tvé posádky na konci hry? Na konci hry máš dva společníky se kterejma to dohraješ stoprocentně. Z rozhovorů bylo poznat že mají ještě potenciál být něčím zaíjmavý (Liara potkat svého "otce", Tali má zase takovej původ že se určitě bude hodit při hledání posil proti nepříteli) A ti ostatní čtyři na konci hry být můžou nebo nemusí... podle mě o ně velmi rychle na začátku přijdeš - ať už z jakýhkoliv důvodů. A nahradí je nový... takže tyhle rozhodnutí nebudou mít ani moc vliv. Čekám to jednak kvůli nějaké změně aby člověku už nelezli krkem. ruhak prot že to bude jednoduší na navázání.
A kromě tohodle na co se dá pohodlně navázat jsi zase žádný velký rozhodnutí nedělal.

Mě spíš zajímá jak to bude s postavou. Přece jen se v jedničce dá postava docela slušně namaxovat. Tak by mě zajímalo jak to vyřeší při přechodu do dvojky? To si ji jako nechám i s expama? pak to bude primitivně jednoduchý. Nebo mi vezmou expy? Pak to bude nesmysl... Tak jsem zvědavej.


karkonoš 20 leden 2008 - 15:59
Komentáře: 291
Město: Brno
Registrace: 02 září 2007 - 21:52
Glutton ako hovoris, taky pocit ako pri tejto hre som mal naposledy ked som si kupil GTA3,MGS2 a to je hodne dlho...idem do prace myslim na MASS EFFECT, idem z prace a myslim nato ako budem pokracovat, skoda ze sa mi neda hrat castejsie....takze to vidim na dlho, hlavne ked si chcem vychutnat uplne vsetko


Glutton 20 leden 2008 - 16:43
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
karkonoš:
Zas tak na dlouho to není (bohužel) - kompletní dohrání (komplet všechyn mise a navštívení všech planet kam jde přistát) ti nevezme víc než 40 hodin :-/


Bajna 21 leden 2008 - 09:50
Komentáře: 2
Město: Pardubice
Registrace: 04 leden 2008 - 00:16
možná to karkonoš myslel tak že tahle hra se dá hrát v pohodě víckrát já jí začínám potřetí takže 3x40 hodin to už je docela dlouhá hrací doba


VojTEKK 21 leden 2008 - 13:23
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
No glutton to ma uz 6x40 co uz znamena ze je to velice dobra hra. Ale pravda j ta ze 40 h na rpg neni zrovna moc a doufam, ze 2 a trojka budou o trochu delsi.
Jinak gluttone tech (pro me) dulezitejch zvratu je tam vic. Jestli podle tvych predpokladu prijdu o Ashley se kterou jsem se vyspal tak nebudu zrovna nadchnutej. Podle se zbavej Tali je to nejjedodusi pujde konecne na svou pout hledat neco uzitecnyho. Dulezitej zvrat je hoko jsem vybral aby chcipnul Kaia nebo Ashley. Dalsi dulezita vec je jestli si zabil nebo nezabil vrexe... Samozrejme jestli vybral jako sefa Udinu nebo Capt. (tady bych videl stracne velkej rozdil. Udina ve me evokuje peknou kurvu a capt. Anderson zase cloveka, kterej to bude brat hodne militaricticky. Pak ti mene dulezity veci, ktere ale muzou zase pro zajmavost zakomponovat do dalsiho dilu. Napr nezabiju toho Fista tak by se ve dvojce mohl ukazat atd atd. No napada me hodne veci ted jde o to jak se toho ujmou scenaristi v bioware. Ale pokud to prave domyslej tak stoho bude the best trilogie kterou jsem kdy hral... !biglaught


Herrenvolk 21 leden 2008 - 14:50
Komentáře: 1
Město: TURZOVKA
Registrace: 14 leden 2008 - 19:48
no pekne recenzia vyborna fakt profesionalna posielam 10. ono keď je dobra hra a chytne ťa tak sa to píše skoro samo len to stihať klepať dostroja.. !biglaught
hra ma krasny ten gameart teda asi design nemam sice moc rad scifi ale určite do nej investujem, hlavne pre jej RPG prvky autor recenzie sice piše že to trochu orezané od RPGprvkov ale zaleží na tom ako si vysvetľujete pojem akčné RPG.....
a tie dialogy wow
40 hodin je teda menej ale ked potom sčítame celú trilogiu dokopy tak to bude hodne..len dufam že import postavy a navaznosť deja nas nesklame a ze trojka bude mať RPG prvkov najviac


Peterek82 21 leden 2008 - 15:03
ModeratorKomentáře: 576
Město: Petrovice u Karviné
Já nehrát ME tak to začnu jen kvůli Damaconovi !weareno


Glutton 21 leden 2008 - 21:04
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
VojTEKK:
No já právě zrovna věřím že Tali mi zůstane... a tu pilgrimage tak nějak splní s náma. Proč si to myslím... pozor spoilery:

Quadrianská flotila má šílený množství lodí... prosě flotila jakou jinde těžko seženeš. O tom co s ní bude má v rukou pouze pět lidí (i když jen jednou, můžou rozhodnou pro cokoliv)... ty máš na lodi dceru jednoho z těchto pěti lidí (dá se tedy říct že s Tali na své straně a trošku toho přesvědčování máš na osud téhle flotily docela slušnej vliv) - no a na poražení Reaperů bude zřejmě třeba pořádné síly.. hodně lodí... něco jako Quadriantská flotila... Náhoda? Mě to moc náhodný nepřijde. Naopak čkeám že v příštích dílech se ještě na flotilu podíváme a budeme je lanařit na svou stranu.


Damacon 21 leden 2008 - 22:23
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Glutton: přesně, taky doufám v to, že si zahrajeme rádoby na Picarda a budeme diplomaticky jednat, abysme je dostali na svoji na svoji stranu. Taky čekám v tom případě z jejich strany nějaké úkoly atd...


Glutton 22 leden 2008 - 07:37
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Damacon:
Tak úkoly samozřejmě... proč by jich jinak bylo pět
Ale na náhodu v počítačových hrách nevěřím.. obzvlášť na takovouhle. A Liara nezná svého otce? Z něj se taky ještě můželeckdo vyklubat....


VojTEKK 22 leden 2008 - 14:03
VIP uivatel xlive.czKomentáře: 705
Město: Rychnov nad Kněžnou
Registrace: 27 březen 2007 - 10:15
Gluttone tak dobre nad tim uvazujes !biglaught tuhle spojitost jsem si az tak neuvedomil a chtel jsem tu flotilu zlanarit svym sarmem ... No zacinam to videt tak ze pomalu tady vytvorime vlastni namet na Mass 2. Jsem na to zvedav protoze o nekoho asi budes muset prijit aby si mohl mit nove cleny (pokud nejaky budou, v coz doufam). Budou to doufam vydavat po jednom roce? Bez moznosti odkladu ...

Pozor spoiler!!!!!

Vcera jsem to dohral poprve za hodnyho Sheparda a naprosto jsem byl z toho vyjevenej jak si Sahren prohnal kulku hlavou...


Glutton 22 leden 2008 - 15:52
Komentáře: 534
Město: Brno
Registrace: 16 květen 2007 - 21:43
Další trochu spolier:

Pokud jde o Liaru... svého "otce" nezná... akorát víme, že to je další Asari. Když jste poprvé představovali nahrávku se Sarenem councilu, tak ta Asari členka velmi rychle Beneziu poznala... podezřelé. Náhoda? Nebo máme na lodi "dědičku Council funkce"? (což by byl i způsob jak se jí originálně zbavit z týmu a nahradit novým členem.)


majkl202 29 leden 2008 - 20:42
Komentáře: 6
Město: Karlovy Vary
Registrace: 27 leden 2008 - 21:47
Skvělá hra!!!! Škoda,že není lokalizace,ale stejně je skvělá


Damacon 30 leden 2008 - 12:04
Komentáře: 534
Město: Praha
Registrace: 31 květen 2007 - 09:42
Díky bohu, že neni lokalizace... viděl jsem na počítači "Soukolí války" a nestačil se divit. Od určitý doby nenávidim počešťování čehokoliv...


PedroCZ 11 únor 2008 - 10:48
Komentáře: 66
Město: Praha
Registrace: 10 říjen 2007 - 16:01
Chtěl jsem si ME pořídit už v listopadu, ale od tý doby jsem na BOXík šahnul párkrát. Na tuhle hru musím mít čas a tak snad někdy v budoucnu. Jinak to vážně vypadá skvěle a moc se těším až se mi to dostane do ruky. Supeeer recenze !handshake


Snoopy CZ 12 únor 2008 - 17:05
Komentáře: 42
Město: Plzen
Registrace: 20 duben 2007 - 16:46
prave jsem mass efect koupil a je to bajecna hra..jak recence ostatne se damacon osvedcil i pri recenzi assasins creed


GanerCZE 28 únor 2008 - 11:53
Komentáře: 2
Město: Sokolov
Registrace: 28 únor 2008 - 10:20
Největší nářez co existuje. Vřele doporučuju


Starr J. 05 březen 2008 - 10:31
Komentáře: 711
Město: Hradec Králové
Registrace: 04 březen 2008 - 16:55
Vcera jsem konecne dohrál!!Urcite nejlepsí hra roku 07!Dávám 9 z 10..


krokodild 30 březen 2008 - 10:11
Komentáře: 12
Město: Nitra
Registrace: 28 březen 2008 - 18:38
Nedavno som si v score precital, ze hlavna dejova linia zaberie takych 25 hodin.. tak som sa nezaoberal vedlajsimi ulohami a hral som .. a za 16 hodin bolo dohrane.. ani som tomu nechcel verit... tak si to idem dat znova:))) je to bajecne rpg, aj ked chyby tam su.. ale uz davno som nesedel 10 hodin v kuse pred obrazovkou.. teraz idem dat hrdinu zenou a idem zbalit tu mimozemstanku:))) ked o tom vsetky media tolko pisu..


Ichabod 30 březen 2008 - 11:11
ex STAFFKomentáře: 3013
Město: Jesenice u Prahy
Registrace: 19 leden 2007 - 01:17
Ja myslim ze za 25 hodin se to da pokorit i s vetsinou vedlejsich ukolu, alespon jak jsem to dohral ja... se Score asi trosku seklo.


krokodild 30 březen 2008 - 11:20
Komentáře: 12
Město: Nitra
Registrace: 28 březen 2008 - 18:38
ja si myslim, ze score len zacalo hrat a odhadli to:)))) napriek tomu, je to minimalne take dobre rpg ako oblivion, rovnako ma to pohltilo, len tie dialolgy boli narocne, som si obcas musel slovnikom pomoct:))) ale stalo to za to..



Odpovědět zde pro registraci

COPYRIGHT © 2008 XLIVE.CZ, DESIGN: MR DISS3CT

e107 website system, current stable version: v0.7.11
Všechny zde zveřejněné materiály jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu vydavatele je výslovně zakázáno.